Kolizja, stłuczka, wypadek autem za granicą – co zrobić? Jakich formalności dopełnić?

Redakcja
Udostępnij:
4.2

60% Polaków na wakacje podróżuje samochodem. Wypadki i kolizje za granicą nie są więc niczym nowym. Podpowiadamy, jak się zachować w takiej sytuacji.

Kolizja, stłuczka, wypadek autem za granicą – co zrobić? Jakich formalności dopełnić?

Każde zdarzenie drogowe wiąże się z ogromnym stresem. Jest on szczególnie duży, gdy dojdzie do niego poza Polską. W takiej sytuacji ważne jest, aby zachować spokój i postępować według ściśle określonego schematu. W ten sposób można uniknąć błędów i zwiększyć szanse, że uda się uniknąć poważnych konsekwencji prawnych i dużych wydatków. Co zrobić, gdy przydarzy Ci się wypadek za granicą? Sprawdź!

Kolizja za granicą a przygotowanie do podróży poza Polskę

Kolizji za granicą nie da się przewidzieć. Można jednak przygotować się do wyjazdu w taki sposób, aby maksymalnie zmniejszyć ryzyko stłuczki i zwiększyć swoje szanse na wyjście z całego zdarzenia bez szwanku.

Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, uzupełnienie braków w wyposażeniu, zdobycie informacji o opłatach drogowych, a także zakup ubezpieczenia komunikacyjnego (obowiązkowego OC lub Zielonej karty — jeśli polska polisa nie jest honorowana w kraju docelowym, a także opcjonalnego assistance).

Weryfikacja stanu technicznego

Kontrola pojazdu przed wyjazdem w trasę to podstawa. Dzięki uzupełnieniu płynów eksploatacyjnych czy ciśnienia w oponach znacznie zredukujesz ryzyko, że zły stan techniczny stanie się przyczyną kolizji za granicą. Przed opuszczeniem kraju pamiętaj, aby:

  • sprawdzić ilość oleju silnikowego i płynu chłodniczego — jazda z niedostatecznym poziomem tych płynów eksploatacyjnych grozi zatarciem lub przegrzaniem silnika;
  • określić poziom płynu do spryskiwaczy;
  • zweryfikować ciśnienie w oponach — jest ono ważne nie tylko w kontekście zapobiegania kolizjom, ale również z perspektywy komfortu i ekonomii jazdy oraz dbałości o opony;
  • zerknąć na bieżnik — najlepiej, jeśli ma on co najmniej 3 mm;
  • skontrolować wycieraczki (czy skutecznie zbierają wodę z szyby i czy działają płynnie);
  • sprawdzić światła i zgromadzić zapas żarówek.

W razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości zadbaj o ich szybkie usunięcie — na własną rękę lub przy wsparciu fachowców. W ten sposób zadbasz o bezpieczeństwo wszystkich uczestników wyjazdu i upewnisz się, że auto jest w dobrym stanie technicznym.

Zakup dodatkowego wyposażenia

Gdy wiesz już, że auto działa bez zarzutu, zgromadź niezbędne akcesoria i części — zarówno te wymagane prawnie w krajach, przez które będziesz przejeżdżać, jak i te mogące się przydać podczas wyjazdu. W niektórych państwach w skład obowiązkowego wyposażenia wchodzą:

  • trójkąt ostrzegawczy — jest on wymagany niemal we wszystkich krajach europejskich. Pozwoli Ci zabezpieczyć miejsca zdarzenia, gdy dojdzie do kolizji za granicą;
  • gaśnica — musisz mieć ją w aucie, gdy podróżujesz po wybranych krajach europejskich, in. po Rumunii;
  • kamizelki odblaskowe — są one konieczne np. w Austrii, Belgii, Chorwacji, Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech i na Węgrzech;
  • apteczka pierwszej pomocy — podobnie jak trójkąt należy mieć ją w pojeździe w większości państw europejskich;
  • zapas żarówek — komplet na wymianę musisz zabrać ze sobą do Hiszpanii, Czech czy Francji.

Oprócz wymienionych elementów do auta warto zabrać w podróż komplet akcesoriów na wypadek przebicia opony — koło zapasowe, podnośnik, klucz do kół i zestaw naprawczy. Podczas wyjazdu mogą przydać się także kable rozruchowe i zapas płynu do spryskiwaczy. Gdy zdarzy Ci się kolizja za granicą, zawsze warto mieć w zanadrzu latarkę i naładowany powerbank.

Opłaty drogowe

Przed wyjazdem samochodem za granicę upewnij się, czy w krajach tranzytowych i w miejscu docelowym obowiązują winiety lub inne opłaty drogowe. Jeśli tak, zorientuj się wcześniej, które odcinki dróg są dostępne odpłatnie i w jaki sposób można uregulować należność za przejazd nimi. Dzięki temu unikniesz poszukiwania miejsca, w którym można zapłacić za przejazd i zmniejszysz niebezpieczeństwo, że w czasie wyjazdu stanie się coś nieoczekiwanego.

Obecnie większość opłat drogowych da się uregulować przez internet, co znacznie ułatwia sprawę. Mimo to jeszcze przed opuszczeniem Polski warto zorientować się, jaki operator obsługuje system opłat drogowych w danym kraju. Na Słowacji jest to np. eznamka a w Czechach — edalnice.

Uwaga! Winiety obowiązują w wielu krajach europejskich, m.in. w Austrii, w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Bułgarii i w Rumunii.

Ubezpieczenie komunikacyjne i inne dokumenty

W Polsce służby podczas przeprowadzania kontroli drogowych korzystają z rejestrów internetowych. Sprawdzają w nich, czy dany kierowca ma uprawnienia do jazdy danym typem pojazdu, a także czy auto jest zarejestrowane i ma obowiązkową polisę OC. Poza terytorium kraju jest to niemożliwe, w związku z czym podczas podróży musisz mieć ze sobą komplet fizycznych dokumentów. Wśród nich powinny znaleźć się:

  • potwierdzenie wykupienia polisy OC lub Zielona Karta (Zielona Karta jest niezbędna w Albanii, Azerbejdżanie, Iranie, Macedonii Północnej, Maroko, Mołdawii, Tunezji, Turcji i na Ukrainie);
  • dowód rejestracyjny;
  • polskie lub międzynarodowe prawo jazdy.

Uwaga! W ramach przygotowania do podróży własnym autem warto zainwestować w assistance komunikacyjne. Choć nie jest ono wymagane, w razie kolizji za granicą zapewni Ci przydatne wsparcie techniczne, organizacyjne i informacyjne.

Co robić, gdy przydarzy Ci się kolizja za granicą?

Wypadki i kolizje za granicą nie są niczym nowym. Podpowiadamy, jak się zachować w takiej sytuacji. Jeśli już dojdzie do wypadku za granicą musimy zachować wskazaną poniżej kolejność postępowania.

  1. Zadbać o bezpieczeństwo swoje i współpasażerów.
  2. W razie konieczności wezwać służby.
  3. Spisać oświadczenie z drugą stroną.
  4. Zgłosić szkodę ubezpieczycielowi.

Podpowiemy, co należy zrobić krok po kroku.

Jak zadbać o bezpieczeństwo po kolizji za granicą?

Kolizja za granicą to spory stres. Po zdarzeniu nie można jednak stracić głowy, bo panika sprzyja podejmowaniu niewłaściwych decyzji. Gdy zderzysz się z innym pojazdem lub przeszkodą, musisz działać racjonalnie i odpowiedzialnie.

W zależności od okoliczności możesz albo zjechać na pobocze, albo pozostawić pojazd w miejscu zdarzenia i włączyć światła awaryjne. Gdy auto stoi na drodze, załóż kamizelkę odblaskową i ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od pojazdu.

Następnie oceń, czy któryś z uczestników ucierpiał. Jeśli tak, wezwij pogotowie i w razie potrzeby udziel pierwszej pomocy. Gdy wszyscy są cali i zdrowi, możesz przejść do załatwienia formalności.

Czy zawsze trzeba wzywać służby po kolizji za granicą?

Wezwanie służb po kolizji za granicą nie zawsze jest konieczne, choć w niektórych krajach istnieje taki wymóg. Jeśli jednak nie ma obowiązku dzwonienia po policję, można spróbować załatwić wszystkie formalności we własnym zakresie.

Takie rozwiązanie zaleca się, gdy powstałe szkody są niewielkie, nikt nie doznał uszkodzeń ciała a sprawca przyznaje się do winy i chce dobrowolnie spisać oświadczenie. Wówczas wystarczy wykonać zdjęcia miejsca zdarzenia dokumentujące zakres szkód i spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym.

Gdy jednak okoliczności zdarzenia pozostają niejasne lub uczestnicy zdarzenia nie mogą się ze sobą porozumieć, najlepiej wybrać numer alarmowy i poinformować o kolizji odpowiednie służby. Jest to szczególnie rekomendowane, gdy na skutek kolizji ktoś ucierpiał, sprawca pozostaje pod wpływem alkoholu lub środków odurzających oraz doszło do poważnych uszkodzeń mienia.

Spisanie oświadczenia – co musisz wiedzieć o sprawcy?

Istotną czynnością w razie kolizji za granicą jest spisanie informacji o sprawcy zdarzenia. Jeśli to inny kierowca przyczynił się do wypadku, warto uzyskać od niego podstawowe dane. Chodzi o:

  • dane kierowcy (imię i nazwisko, data urodzenia, adres, nr prawa jazdy, kategoria prawa jazdy, data ważności prawa jazdy);
  • numer rejestracyjny oraz markę i model jego pojazdu;
  • informacje o ubezpieczeniu OC (numer polisy, okres ważności ubezpieczenia, nazwę i adres towarzystwa ubezpieczeniowego),

Co powinno zawierać oświadczenie o zdarzeniu drogowym?

Jeżeli funkcjonariusze policji nie zostali wezwani na miejsce wypadku, należy spisać druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym, najlepiej w wersji polsko-angielskiej. W standardowym dla wszystkich krajów UE druku wpisuje się:

  • datę, godzinę i miejsce zdarzenia;
  • informację o tym, czy na skutek kolizji ktoś doznał uszkodzeń ciała i czy powstały straty materialne w obrębie pojazdów i innych przedmiotów;
  • dane ewentualnych świadków zdarzenia (imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów);
  • imiona, nazwiska i adresy ubezpieczonych;
  • imiona, nazwiska, adresy oraz numery i kategorie prawa jazdy kierowców;
  • informacje o pojazdach (takie jak marka, typ, nr rejestracyjny i kraj rejestracji);
  • dane zakładów ubezpieczeń (takie jak nazwa, adres, nr polisy);
  • opis uszkodzeń pojazdów;
  • okoliczności zdarzenia (np. w trakcie parkowania, podczas manewru skrętu czy na skutek nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu);
  • podpisy kierujących pojazdami.

Gotowy do pobrania wzór wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym w polskiej, polsko-angielskiej i polsko-ukraińskiej wersji językowej znajdziesz na stronie polskiego biura ubezpieczycieli komunikacyjnych (PBUK).

Uwaga! W razie jakichkolwiek wątpliwości dobrze jest wezwać policję. Wprawdzie może się to wiązać się z opłatami, ale sporządzony przez policję protokół będzie pomocą w uzyskaniu odszkodowania.

Jak spisać oświadczenie?

Jeżeli nie mamy takiego wzoru, to oświadczenie możemy spisać na kartce papieru. Powinno ono zostać przygotowane w dwóch egzemplarzach. Na każdym powinny znajdować się własnoręczne podpisy. Przydatne może też być wykonanie zdjęć pojazdu sprawcy na którym widoczne będą tablice rejestracyjne oraz dokumenty ubezpieczenia.

W razie wypadku za granicą procedura dochodzenia odszkodowania uzależniona jest od tego, w jakim państwie doszło do zdarzenia oraz w jakich państwach zarejestrowane były pojazdy uczestników wypadku.

Na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) znajduje się bardzo przydatny informator, w którym po wpisaniu kraju wypadku oraz kraju rejestracji pojazdu sprawcy otrzymujemy wskazówki, jak należy postępować krok po kroku.

Jak zgłosić szkodę: kolizja za granicą w kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Jeżeli do zdarzenia dojdzie w kraju należącym do EOG (są to państwa należące do Unii Europejskiej i EFTY, na tym obszarze ważne jest polskie OC i nie ma obowiązku wystawiania Zielonej Karty) i pojazd sprawcy zarejestrowany jest w kraju należącym do EOG, to ustalenie ubezpieczyciela OC po powrocie do kraju umożliwia system krajowych ośrodków informacji funkcjonujących we wszystkich państwach EOG oraz w Szwajcarii.

Szkodę można zgłosić ubezpieczycielowi OC sprawcy w kraju, w którym doszło do wypadku lub reprezentantowi wyznaczonemu przez ubezpieczyciela sprawcy w państwie zamieszkania poszkodowanego (formularz zapytania o ubezpieczyciela OC sprawcy szkody i jego reprezentanta do spraw roszczeń w kraju poszkodowanego jest dostępny na stronie PBUK).

Jeżeli nie ustalono ubezpieczyciela sprawcy, to szkodę można zgłosić do organu odszkodowawczego w państwie zamieszkania poszkodowanego lub do funduszu gwarancyjnego w państwie wypadku. Zakres i wysokość odszkodowania są uzależnione od przepisów obowiązujących w państwie wypadku.

Uwaga: w razie wypadku spowodowanego przez pojazd zarejestrowany w Szwajcarii nie ma możliwości zgłoszenia szkody do organu odszkodowawczego w państwie zamieszkania poszkodowanego.

Jak zgłosić szkodę, gdy samochód sprawcy nie jest zarejestrowany w kraju EOG?

Szkodę można zgłosić do biura narodowego w państwie, w którym doszło do wypadku. Informacje o biurach narodowych w poszczególnych krajach dostępne są na stronie pbuk.pl.

 Jeżeli nie znasz ubezpieczyciela sprawcy, to jego ustalenie zależy od działań biura narodowego w kraju zdarzenia. Pojazdy zarejestrowane poza EOG i Szwajcarią nie są objęte systemem ośrodków informacji.

Jeżeli nie ustalono ubezpieczyciela sprawcy, to szkodę można zgłosić do organu odszkodowawczego w państwie zamieszkania poszkodowanego lub do funduszu gwarancyjnego w państwie wypadku. Zakres i wysokość odszkodowania są uzależnione od przepisów obowiązujących w państwie wypadku.

Pomoc z Auto Assistance – na co można liczyć?

Jeśli do polisy turystycznej dołączony jest dodatek zwany Auto Assistance lub assistance samochodowym, wówczas w razie kolizji lub wypadku można liczyć na dodatkowe wsparcie ubezpieczyciela.

Uzyskać można pomoc w zakresie procedur, wsparcia prawnego, tłumacza, jak również holowania samochodu, naprawy, auta zastępczego czy noclegu na czas pozostawania pojazdu w warsztacie.

Co jeszcze zapewnia assistance samochodowy?

Takie ubezpieczenie dla kierowcy, samochodu oraz współpasażerów na czas podróży na chwilę obecną oferuje Axa Assistance. Można mieć je od 84,52 zł na tygodniowy wyjazd. Więcej szczegółów znajdziesz w naszym kalkulatorze.

FAQ

  1. Co należy zrobić po wypadku wypadek samochodowy w Niemczech?

    Jeśli przydarzy Ci się kolizja w Niemczech, a pojazd sprawcy jest zarejestrowany w Niemczech, możesz zgłosić szkodę albo w Polsce u reprezentanta wyznaczonego przez ubezpieczyciela sprawcy, albo bezpośrednio w towarzystwie, u którego ubezpieczył on swój pojazd. Jeśli ustalenie sprawcy zdarzenia jest niemożliwe, możesz zgłosić się do organu odszkodowawczego w Polsce lub do funduszu gwarancyjnego w Niemczech.

  2. Czy polskie ubezpieczenie działa za granicą?

    Polska polisa OC działa na terytorium krajów należących do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

  3. Czego nie obejmuje karta EKUZ?

    Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego nie sfinansuje Ci leczenia w prywatnych ośrodkach zdrowia, akcji ratunkowej i transportu medycznego do Polski. Jeśli więc na skutek wypadku za granicą doznasz obrażeń, istnieje duże ryzyko, że za niektóre świadczenia medyczne będziesz musieć zapłacić z własnej kieszeni. Aby uniknąć dodatkowego stresu w kryzysowych sytuacjach, przed opuszczeniem Polski zawsze warto wykupić komercyjną polisę turystyczną.

Podsumowanie
  • Przed wyjazdem warto sprawdzić stan techniczny pojazdu, co pozwoli zmniejszyć ryzyko kolizji za granicą.
  • W ramach kontroli stanu technicznego należy sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych, ciśnienie w oponach i stan wycieraczek.
  • Przed opuszczeniem kraju trzeba też zaopatrzyć się w niezbędne wyposażenie (przyda się ono w razie awarii czy kolizji za granicą).
  • Na zagraniczny wyjazd trzeba też zabrać komplet dokumentów — prawo jazdy, dowód rejestracyjny i polisę OC.
  • W razie wypadku za granicą, należy zachować spokój i przede wszystkim zadbać o swoje bezpieczeństwo.
  • Oprócz tego po kolizji za granicą warto wezwać policję, spisać oświadczenie i zgłosić szkodę do ubezpieczyciela.
  • Ogromne wsparcie po stłuczce za granicą zapewnia ubezpieczenie komunikacyjne assistance, które gwarantuje holowanie, naprawę pojazdu, samochód zastępczy, nocleg, wsparcie tłumacza czy pomoc prawną.
Autor

Redakcja

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Ubezpieczenia dla krajów

Europa
Azja
Ameryka Północna
Ameryka Południowa
Afryka
Australia i Oceania