Samochodem do Francji – przewodnik dla kierowców

Dominika Ryszka
Udostępnij:
4.5

Podróż samochodem do Francji pozwoli nie tylko komfortowo dotrzeć do celu, ale i po drodze pozwiedzać malownicze miasta i miasteczka. Podpowiadamy, jak przygotować się do takiego wyjazdu. Poznaj nasz praktyczny poradnik dla kierowców planujących wybrać się samochodem do Francji.

Samochodem do Francji

Wieża Eiffela, croissanty, winnice, urokliwe uliczki kipiące od romantycznego klimatu – Francja to kraj pełen symboli, kojarzących się każdemu z nas. Zachwyca zarówno latem, kiedy można się wylegiwać na lazurowych plażach, jak i zimą, zachęcając turystów do szusowania na stokach. A to tylko zalążek możliwości oferowanych przyjezdnym. Francja stanowi doskonałą bazę wypoczynkową, w której każdy znajdzie coś dla siebie.

W 2023 roku Francja była najczęściej odwiedzanym krajem na świecie. Około 84 milionów turystów zachwycało się francuskim, wyjątkowym klimatem, a spora część z nich zdecydowała się na podróż samochodem. O czym należy pamiętać? Jak odpowiednio przygotować się do podróży? Zaplanuj z nami bezpieczną i wygodną podróż samochodem do Francji.

Dlaczego warto wybrać się do Francji samochodem?

Francja to jedno z najpiękniejszych państw w Europie. Oferuje atrakcje dla miłośników architektury, pięknych widoków i rozległych plaż, Również wielbiciele sportów zimowych i dobrego jedzenia będą usatysfakcjonowani.

Podróż samochodem do Francji pozwala na pełną swobodę zwiedzania, odkrywania urokliwych miasteczek, malowniczych krajobrazów, zabytkowych zamków, winnic czy słynnych muzeów, jak chociażby Luwr. Ten rodzaj podróży często jest tańszy niż lot samolotem czy wycieczka busem, szczególnie dla rodzin czy grup znajomych. Można dzielić koszty paliwa, opłat drogowych oraz parkingów.

Podróż samochodem daje także większą elastyczność w planowaniu trasy i możliwość zatrzymywania się w dowolnych miejscach po drodze, dzięki czemu nawet w trasie można zdobyć masę niezapomnianych wspomnień. Aby zapewnić sobie udany urlop, należy odpowiednio się przygotować. Wybierz trasę odpowiadającą Twoim potrzebom, zapoznaj się z zasadami panującymi na francuskich drogach. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – w tym celu warto zastanowić się nad ubezpieczeniem turystycznym.

Samochodem do Francji – czyli wszystko, co powinien wiedzieć kierowca

  • Aby przekroczyć granicę Francji, należy posiadać dowód lub aktualny paszport.
  • Każdy kierowca poruszający się na francuskich drogach, w przypadku kontroli powinien posiadać przy sobie dowód rejestracyjny z aktualnym przeglądem, ubezpieczenie OC oraz ważne prawo jazdy (polskie lub międzynarodowe).
  • Podobnie, tak jak w polskich przepisach drogowych – tak również we Francji wymaga się od wszystkich kierowców zapiętych pasów, a nocą przy niesprzyjających warunkach, trzeba włączyć światła mijania.
  • Autostrady we Francji są płatne i krótkie w porównaniu z wielkością kraju. Opłaty odbywają się w punktach poboru opłat (bramkach). Wysokość takiej opłaty zależna jest przede wszystkim od operatora autostrady, a także rodzaju pojazdu, przejechanej odległości, odcinka autostrady oraz pory dnia (opłaty w godzinach szczytu mogą być wyższe – jest to rozwiązanie dość rzadkie i stosowane jedynie na najbardziej zatłoczonych autostradach). Ceny oscylują w granicach ok. 5 do 40 euro za przejazd. Na najdroższym odcinku Nicea – Paryż zapłacisz nawet 80 euro. Z kolei opłaty za przejazdy tunelami to około od 6 do 38 euro.
  • Całe państwo jest silnie scentralizowane z ośrodkiem handlowym, gospodarczym i kulturowym – czyli Paryżem. Od 2017 wjeżdżając samochodem do Paryża (oraz innych miast, takich jak: Lyon, Strasburg, Grenoble, Lille) należy wykupić winietę ekologiczną Crit’Air, odpowiednią dla typu oraz wieku pojazdu. Kara za brak winiety waha się od 68 do 135 euro.
  • Obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu to: kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek, zabezpieczenie antywłamaniowe oraz – co może zaskoczyć – alkomat. Dzieci do 10 lat trzeba przewozić tylko w specjalnym foteliku.
  • Ceny paliwa we Francji (na dzień 15.06.2024 r.): 95 – 1,77 euro, 98 – 1,89 euro, Diesel – 1,69 euro, LPG – 0,99 euro.
  • Na głównych stacjach przy autostradach nie ma możliwości zatankowania gazu LPG, nie jest on tak popularny we Francji, jak w naszym kraju.
  •  Szukając miejsc parkingowych we Francji, warto mieć na uwadze, że zazwyczaj parkingi podziemne są dużo droższe niż te naziemne.

Przepisy drogowe we Francji i wysokość mandatów

Na francuskich drogach obowiązują podobne ograniczenia prędkości, co w naszym kraju. Jednak kary za ich przekroczenie są zdecydowanie wyższe i dotkliwsze. Ograniczenia prędkości:

Ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h – niezależnie od typu pojazdu (o ile znaki drogowe nie wskazują inaczej).

Poza terenem zabudowanym:

  • samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 80 km/h lub 90 km/h

  • motocykl – 75 km/h 

  • pojazd powyżej 3,5 ton – 80 km/h

Ograniczenia prędkości na drogach ekspresowych:

  • samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 110 km/h

  • pojazdy o masie powyżej 3,5 tony – 100 km/h

Ograniczenia prędkości na francuskich autostradach:

  • samochody osobowe, do 3,5 tony oraz z przyczepą – 130 km/h

  • samochody ciężarowe – do 80 km/h.

Ważne! Kierowców ze stażem mniejszym niż 2 lata od daty uzyskania prawa jazdy obowiązuje ograniczenie prędkości na drogach  ekspresowych i autostradach – odpowiednio do 100 i 110 km/h. 

W przypadku złej widoczności, deszczu lub mokrej nawierzchni należy jechać jeszcze wolniej.

Za przekroczenie dozwolonych prędkości we Francji grożą wysokie kary pieniężne. W przypadku zatrzymania kierowcy-cudzoziemca policja lub żandarmeria mogą uniemożliwić jazdę poprzez zatrzymanie dokumentów do czasu uregulowania mandatu lub kaucji gotówką na miejscu. Zaleca się uiszczenie opłaty zaraz po nałożeniu mandatu, aby jak najszybciej odzyskać dokumenty. Później można złożyć ewentualne odwołanie.

Należy także pamiętać, że we Francji wystarczy przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 30 km/h, aby utracić uprawnienia do kierowania pojazdem. W takim przypadku kontynuacja jazdy może odbyć się jedynie, kiedy za kierownicę wsiądzie inny (nieukarany) kierowca. W przeciwnym razie samochód trafi na policyjny parking i pozostanie tam do czasu, dopóki taki kierowca na zastępstwo się nie znajdzie.

Pamiętaj! We Francji zabronione jest korzystanie podczas jazdy samochodem z telefonu. Samo trzymanie go w ręku, grozi mandatem. Teoretycznie można rozmawiać przez telefon, jeśli używa się zestawu głośnomówiącego. Jednak nawet za taką rozmowę grozi kara, jeśli ktoś udowodni (np. na podstawie bilingu), że rozmowa przyczyniła się do wypadku. Za rozmowy przez telefon podczas jazdy grozi mandat w wysokości 90 euro. Natomiast w przypadku rażącego wykroczenia lub odmowy zapłacenia grzywny na miejscu sprawa może trafić do sądu, który może nałożyć dodatkową grzywnę w wysokości 150 euro.

Zakazane jest też używanie antyradarów. Jeśli kierowca nie zastosuje się do tego przepisu, musi liczyć się z grzywną do 3000 euro.

Jazda pod wpływem alkoholu we Francji

O tym, że nie należy wsiadać za kierownicę po alkoholu mówić nie musimy, ponieważ jest to skrajna nieodpowiedzialność i narażanie zdrowia i życia zarówno własnego, jak i osób trzecich. Mimo to istnieją dopuszczalne normy stężenia alkoholu we krwi. Ich przekroczenie grozi wysokim mandatem (co najmniej 135 euro), a także utratą prawa jazdy.

  • Najwyższe dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi to 0,5 g/l.

  • W przypadku kierowców początkujących (posiadających prawo jazdy krócej niż trzy lata lub krócej niż dwa lata, o ile kierowca nie tylko odbył 20 godz. lekcji nauki jazdy z instruktorem, ale też przejechał co najmniej 3000 km w ciągu dwóch lat w towarzystwie doświadczonego kierowcy przed podejściem do egzaminu na prawo jazdy) to 0,2 g/l.

  • Dla kierowców zawodowych (kierowcy autobusów i autokarów) wynosi 0,2 g/l.

Jeśli kierowca odmówi dobrowolnego poddania się kontroli trzeźwości, musi pamiętać, że ryzykuje takie same sankcje jak kierowca, u którego wykryto 0,8 promila lub więcej zawartości alkoholu we krwi.

Wskaźnik powyżej 0,8 promila jest równoznaczny z natychmiastowym zatrzymaniem prawa jazdy na przynajmniej 72 godziny, grzywną w wysokości do 4,5 tys. euro (ponad 19 tys. zł), możliwością zatrzymania prawa jazdy na okres od trzech do pięciu lat oraz  (w skrajnych przypadkach) karą więzienia do dwóch lat.

Jak zapłacić mandat we Francji?

Jeśli dojdzie do sytuacji, w której zostaniemy ukarani mandatem, podczas podróży samochodem we Francji, należy wybrać jeden ze sposobów uregulowania płatności:

  • smartfonem – za pośrednictwem zeskanowania kodu matrycowego w aplikacji amendes.gouv dostępnej na Google Play lub App Store,

  • przez Internet na stronie www.amendes.gouv.fr Uwaga, jeśli widnieje referencja „TELE PAIMENT” na odcinku płatności, można zapłacić na stronie: https://www.amendes.gouv.fr/portail/paiement/saisienum.jsp,

  • kartą płatniczą bądź gotówką w okienku francuskiego urzędu Centre des finances publiques,

  • przelewem – numer mandatu trzeba przepisać bardzo dokładnie i bez odstępów na poleceniu przelewu, w polu „Powód płatności ”. Przelewy, w których podano niepoprawny numer mandatu będą odrzucone, grzywna pozostanie nieopłacona, a w danym przypadku kwota zostanie powiększona. Warto wspomnieć, że istnieje również możliwość wydrukowania ze strony amendes.gouv.fr polecenia przelewu. Należy je wypełnić, a następnie przedłożyć w swoim banku,

  • czekiem, kartą bankową lub gotówką,

  • znaczkiem (timbre-amende), który można zakupić w dowolnym bureau de tabac agréé, który należy odesłać wraz z blankietem opłaty na adres widniejący na blankiecie,

  • czekiem wystawionym na Skarb Państwa (Trésor public), który należy odesłać wraz z blankietem wpłaty (carte de paiement) w kopercie załączonej do listu, na adres widniejący na blankiecie,

  • telefonicznie pod numerem 00 33 811 10 10 10 (opłata 0,05 €/min).

Zapłata mandatu jest równoznaczna z przyznaniem się do popełnienia wykroczenia i kończy postępowanie (artykuł 529 francuskiego Kodeksu postępowania karnego).

Jeśli nie ma możliwości zapłacenia mandatu na miejscu, w ciągu 3 dni należy udać się do francuskiego urzędu Centre d’encaissement des amendes i uregulować płatność: znaczkiem-mandatem, czekiem lub kartą płatniczą.

Ważne telefony we Francji

  • 112 – ogólnoświatowy numer alarmowy,

  • 15 – pogotowie ratunkowe,

  • 17 – policja,

  • 18 – straż pożarna,

  • +33 680 58 02 20 – ambasada RP w Paryżu.

Trasa Polska – Francja. Którędy najlepiej?

Jest wiele tras, jakimi można dotrzeć z Polski do Francji. Wszystko zależy od punktu startowego, a także miejsca docelowego. Planując wyjazd, warto przejrzeć kilka opcji, sprawdzić aktualne ceny paliwa, ponieważ te zmieniają się dynamicznie oraz ceny ewentualnych winiet w internecie. Jeśli posiadasz samochód elektryczny, upewnij się, że na trasie są stacje ładujące.

Kilka przykładowych tras

  • Warszawa – Paryż przez Niemcy i Belgię. Trasa wiedzie przez autostrady w Niemczech, kolejno przez Belgię i Lille we Francji. To szybka i wygodna trasa z dobrze rozwiniętą infrastrukturą drogową. Po drodze można zatrzymać się w dużych miastach, takich jak Berlin, Kolonia czy Bruksela. Całkowity czas podróży to około 16 godzin.
  • Kraków – Lyon przez Czechy i Szwajcarię. Ta trasa z kolei wiedzie przez Brno oraz Pragę (Czechy), a następnie Zurych w Szwajcarii i dalej do Lyonu. Miłośnicy gór będą zadowoleni, ponieważ trasa oferuje widok na piękne krajobrazy majestatycznych Alp, a także możliwość zwiedzenia malowniczych miast w Czechach oraz Szwajcarii. Całkowity czas podróży to około 15-18 godzin.
  • Poznań – Nicea przez Niemcy i Szwajcarię. Trasa widzie autostradą do Berlina, następnie przez Monachium i Innsbruck w Austrii, następnie przez Zurych (Szwajcaria) i dalej do Nicei. Ta trasa również zadowoli miłośników pięknych krajobrazów, ponieważ trasa wiedzie przez Alpy z zapierającymi dech widokami, daje również możliwość zwiedzenia urokliwych, bawarskich miast. Całkowity czas podróży to około 16-19 godzin.
  • Gdańsk – Marsylia przez Niemcy i Francję. Tą trasą przejeżdżamy przez Berlin oraz Frankfurt nad Menem, następnie Dijon i Lyon we Francji. Trasa ta łączy szybkie niemieckie autostrady z malowniczymi, francuskimi drogami w kierunku południa. Całkowity czas podróży to około 18-20 godzin.
  • Wrocław – Bordeaux przez Niemcy i Luksemburg. Trasa wiedzie przez Drezno i Kolonię, kolejno Luksemburg do Metz we Francji, a potem na południowy zachód do Bordeaux. Wybór tej trasy, to możliwość zwiedzenia Luksemburga. Całkowity czas podróży to około 17-19 godzin.

Pamiętaj, że czas podróży podany jest tylko orientacyjnie. W dużej mierze zależy od prędkości jazdy, a także ilości postojów po drodze.

Wjazd do Francji

Do Francji można wjechać, posiadając ważny paszport lub dowód osobisty (również tymczasowy). Dokument musi być w na tyle dobrym stanie technicznym, aby móc bez problemu potwierdzić tożsamość. Warto zaznaczyć, że we Francji nie obowiązują już żadne wymogi wjazdowe związane z COVID-19.

Taka sama zasada obowiązuje w przypadku francuskich departamentów zamorskich, czyli: Gwadelupy, Martyniki, Gujany Francuskiej, Reunion i Mayotte. Jeśli celem podróży jest któreś z tych miejsc, należy pamiętać o wizie, w przypadku pobytu dłuższego niż 90 dni.

 Jak informuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych (dane na dzień 14/06/2024r – zalecamy sprawdzać aktualności), na terenach Nowej Kaledonii trwają zamieszki. Dochodzi do starć demonstrantów ze służbami porządkowymi, aktów wandalizmu, podpaleń budynków i samochodów oraz pustoszenia sklepów. Na terenie całej aglomeracji obowiązuje godzina policyjna (od 18:00 do 06:00), całkowity zakaz zgromadzeń i sprzedaży alkoholu. Ministerstwo zaleca odłożenie planowanych podroży na i przez Nową Kaledonię do czasu normalizacji sytuacji.

Ile kosztuje podróż samochodem do Francji?

Koszt podróży samochodem do Francji, to wynik wielu czynników, które mają wpływ na finalną kwotę. To, jaką trasę wybierzemy, czy zdecydujemy się nocleg po drodze, gdzie będziemy się stołować – ma ogromne znaczenie dla kosztu ostatecznego. Niezależnie od tego, należy mieć na uwadze wydatki, które w mniejszym lub większym stopniu nas czekają.

Opłaty na autostradzie, tankowanie, ewentualne mandaty – wszystko to jest niezwykle ważne i ma znaczenie dla zaplanowanego budżetu. Podczas planowania podróży warto sprawdzić bieżące ceny paliw, opłaty autostradowe oraz lokalizacje stacji ładujących na wybranej trasie w przypadku posiadania samochodu elektrycznego.

Przykładowe koszty na trasie Warszawa – Paryż

Średnia odległość to około 1500 km, przy średnim zużyciu paliwa 7l/100 km i cenie paliwa powiedzmy 7 zł/l, koszt paliwa wyniesie około 735 zł w jedną stronę. Opłaty za autostrady prezentują się następująco: trasa przez Niemcy i Belgię – bezpłatnie, opłaty we Francji mogą wynieść około 60 euro (około 270 złotych) w jedną stronę. Reasumując paliwo – 1470 złotych w obie strony, autostrady 540 złotych w obie strony, łączny koszt 2010 złotych w obie strony.

Do tej ceny trzeba doliczyć opłaty parkingowe oraz ewentualny nocleg, który ze względu na czas spędzony w trasie jest zalecany.

Miasta, które trzeba zobaczyć we Francji

Francja to istna mozaika różnych krajobrazów, kolorów, smaków i regionów, wśród których każdy jest na swój sposób wyjątkowy. Jadąc samochodem do Francji mamy całkowitą swobodę wyboru, jeśli chodzi o plan zwiedzania i obrane punkty na mapie. Są jednak miejsca obowiązkowe na mapie każdego turysty. 

  • Paryż – nie ma nic bardziej francuskiego niż niezwykle urokliwa stolica i symbol kultury francuskiej – wieża Eiffela.

  • Mont Saint Michel (4 godziny i 16 minut samochodem od Paryża) – opactwo i miasteczko w Normandii, jedna z największych atrakcji Francji, rocznie odwiedzana przez 3 miliony turystów.

  • Eze (9 godziny i 17 minut samochodem od Paryża) – czyli „orle gniazdo”, jedno z najpiękniejszych miejsc na Lazurowym Wybrzeżu.

  • Nicea (9 godzin samochodem od Paryża) – wizytówka Lazurowego Wybrzeża. Tutaj słońce świeci 365 dni w roku.

  • Carcassonne (7 godzin i 22 minuty samochodem od Paryża) – miasteczko znane na całym świecie dzięki pięknej historycznej zabudowie otoczonej podwójnym pierścieniem murów obronnych z systemem licznych baszt barbakanów oraz bram.

  • Bordeaux (5 godzin i 57 minut samochodem od Paryża) – charakterystyczne miasteczko uznawane za stolicę wina. Pełne urokliwych winnic i restauracyjek.

  • Awinion (7 godzin i 49 minut samochodem od Paryża) – urocze prowansalskie miasteczko, w którym czas się zatrzymał.

  • Wersal (49 minut samochodem od Paryża) – miejsce, gdzie znajduje się słynny Pałac Słońca.

  • Saint-Tropez (9 godziny i 41 minut samochodem od Paryża) – luksusowy kurort na Lazurowym Wybrzeżu, do którego co roku przybywają turyści z całego świata.

  • Strasburg (4 godziny i 49 minut samochodem od Paryża) –  stolica Alzacji. Współcześnie symbol zjednoczonej Europy i jedno z najpiękniejszych miast Francji.

  • Tuluza (6 godzin i 42 minuty samochodem od Paryża) – jedno z najbardziej przyjaznych turystom miast, zwane „miastem różu”, ze względu na charakterystyczną ceglaną zabudowę.

Bezpieczna podróż samochodem do Francji

Mimo tego, że podróż własnym środkiem transportu jest synonimem wygody i pozwala na ominięcie wielu ograniczeń, to w dalszym ciągu jest to sytuacja, w której bierzemy pełną odpowiedzialność nie tylko własne bezpieczeństwo, ale i współtowarzyszy w podróży. Warto się odpowiednio przygotować. Rozważ zakup ubezpieczenia turystycznego.

Polisa turystyczna zapewni dodatkową ochronę, a co za tym idzie, udany i przede wszystkim bezpieczny wypoczynek. Wiele osób planując wyjazd za granicę kwestie bezpieczeństwa postanawia postawić na jedną kartę, a konkretnie na kartę EKUZ. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to często rozwiązanie, które tylko w minimalnym stopniu jest w stanie pomóc nam rozwiązać problem. Dlaczego? O tym opowiemy w dalszej części artykułu.

O czym jeszcze warto pamiętać? Przed wyjazdem, należy się upewnić, że samochód jest w pełni sprawny. Sprawdź stan opon, poziom oleju, płynów eksploatacyjnych oraz działanie świateł czy hamulców. Jeżeli samochód nie był serwisowany przez dłuższy czas, dobrze przeprowadzić przegląd techniczny.

Upewnij się, że masz spakowane wszystkie niezbędne dokumenty, a samochód jest wyposażony w apteczkę, trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelkę odblaskową. W trasie zaleca się odpoczynek, ponieważ długie trasy i ignorowanie zmęczenia zwiększają ryzyko poważnego wypadku. Na koniec numery alarmowe. Warto je zapisać, aby w razie potrzeby móc połączyć się ze służbami ratunkowymi lub ambasadą danego kraju.

Karta EKUZ to nie wszystko

Nieodpłatną kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) można uzyskać w oddziale NFZ. Pozwala ona na skorzystanie z podstawowych usług medycznych na takich samych prawach jak obywatel danego kraju. Co to oznacza? Jeśli w wybranym państwie jest przykładowo obowiązek opłacenia części kosztów za wizytę u lekarza, to i podróżujący za nią zapłaci.

We Francji należy zapłacić 30% honorarium lekarza. Tutaj warto zaznaczyć, że przed wizytą należy sprawdzić czy dany lekarz honoruje kartę EKUZ. Tak jak i w Polsce, nie wszyscy lekarze mają umowę z ubezpieczalnią. EKUZ we Francji nie pokrywa kosztów powrotu do kraju oraz leczenia prywatnego. Należy mieć również na uwadze, że we Francji odpłatne mogą okazać się także te usługi, które w Polsce nie wymagają dodatkowych opłat. Dlatego jedna zupełnie niespodziewana wizyta jest w stanie pogrążyć nasz zaplanowany budżet na cały wyjazd.

Niektóre departamenty i terytoria zamorskie Francji leżą w strefach, w których zdarzają się trzęsienia ziemi i cyklony tropikalne. Są to sytuacje niebezpieczne, których konsekwencje mogą wpłynąć nie tylko na nasz wyjazd, ale i stan zdrowia.

Wiemy już, że EKUZ nie zapewnia pełnej ochrony. Co zatem zrobić, aby zadbać o swój komfort i bezpieczeństwo podczas wyjazdu? Najlepszym rozwiązaniem będzie wykupienie ubezpieczenia turystycznego. Taka ochrona dopasowana do indywidualnych potrzeb zapewni spokój podczas wyjazdu naprawdę niewielkim kosztem.

Jak wybrać ubezpieczenie turystyczne do Francji?

Wiemy już, że o kwestię bezpieczeństwa należy zadbać ze szczególną uwagą. Koszty leczenia we Francji są naprawdę bardzo wysokie. Na co zatem trzeba zwrócić uwagę, decydując się na ubezpieczenie turystyczne i przede wszystkim ile kosztuje?

Najważniejszym elementem polisy turystycznej są koszty leczenia. Ich suma gwarantowana powinna wynosić nie mniej niż 30 000 euro. Przydadzą się również koszty ratownictwa na sumę gwarantowaną minimum 5 000 euro. Kolejnym ważnym elementem jest NNW czyli następstwa nieszczęśliwych wypadków. Zadbaj o ubezpieczenie bagażu, jeśli zabierasz ze sobą cenne rzeczy. OC w życiu prywatnym pokryje szkody wyrządzone osobom trzecim.

Towarzystwa ubezpieczeniowe często do polisy dodają też klauzulę alkoholową oraz jeśli ubezpieczony choruje przewlekle rozszerzenie o choroby przewlekłe. Warto pomyśleć też o ubezpieczeniu samochodu na czas podróży, czyli Assistance krótkoterminowym. Tego typu ochrona zapewnia pomoc w razie awarii, kolizji czy wypadku, a także zapewnia holowanie samochodu. Polskie ubezpieczenie samochodu OC działa również we Francji. Zielona karta nie jest wymagana. 

Ubezpieczenie do Francji można mieć już od około 3,30 zł za dzień ochrony od osoby dorosłej. To niewielka kwota w porównaniu do kosztów, jakie można ponieść nie posiadając wykupionej polisy turystycznej. Przed wyborem polisy zachęcamy do skorzystania z naszego kalkulatora ubezpieczeń turystycznych.

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd zagraniczny
Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena
Signal Iduna
Koszty leczenia
89 138 zł
Ratownictwo
31 198 zł
Bagaż
0 zł
3,74 zł
1 os. / 1 dni
Dodatkowo: NNW: 15 000 zł sporty objęte polisą: 83 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19
Europa
Koszty leczenia
135 772 zł
Ratownictwo
22 629 zł
Bagaż
1 358 zł
4,00 zł
1 os. / 1 dni
Dodatkowo: NNW: 13 577 zł sporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowy zachorowanie COVID-19
Nationale-Nederlanden
Koszty leczenia
80 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
0 zł
8,36 zł
1 os. / 1 dni
Dodatkowo: sporty objęte polisą: 60 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19
AXA
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
8,89 zł
1 os. / 1 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł sporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19
Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd zagraniczny
Signal Iduna
3,74 zł 1 os. / 1 dni
Koszty leczenia
89 138 zł
Ratownictwo
31 198 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 15 000 zł sporty objęte polisą: 83 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19
Europa
4,00 zł 1 os. / 1 dni
Koszty leczenia
135 772 zł
Ratownictwo
22 629 zł
Bagaż
1 358 zł
Dodatkowo: NNW: 13 577 zł sporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowy zachorowanie COVID-19
Nationale-Nederlanden
8,36 zł 1 os. / 1 dni
Koszty leczenia
80 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: sporty objęte polisą: 60 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19
AXA
8,89 zł 1 os. / 1 dni
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł sporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholu zachorowanie COVID-19

Łatwo i szybko porównasz ceny wielu towarzystw ubezpieczeniowych. Za pomocą kilku kliknięć wybierzesz ofertę najbardziej odpowiadającą Twoim potrzebom. Wystarczy kilka chwil, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas wyjazdu. Gotowa polisa wraz ze wszystkimi, niezbędnymi dokumentami zostanie wysłana na podany adres e-mail.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Gdzie mogę wyrobić Kartę EKUZ?

    Aby otrzymać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego należy złożyć wniosek w Oddziale Wojewódzkim lub Delegaturze Narodowego Funduszu Zdrowia właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.

  2. Jakimi kierowcami są Francuzi?

    We Francji kierowcy oczekują stosowania się do przepisów, gdyż sami robią to skrupulatnie.

  3. Czy mogę znaleźć dla siebie tanie ubezpieczenie na podróż?

    Tak. Kalkulator ubezpieczeń na wakacyjnapolisa.pl pozwala na dokładne przyjrzenie się oferowanym polisom – od najtańszej do najdroższej. Dzięki zawartym informacjom w porównywarce klient ma możliwość podjąć na spokojnie decyzję zakupową, decydując się na wybrany wariant.

  4. Czy wybierając się do Francji powinienem zakupić również ubezpieczenie AC?

    Tak, autocasco na francuskich drogach może się przydać. Koszty naprawy auta są tutaj bardzo drogie, więc w celu uniknięcia niemiłej niespodzianki – AC jest zalecane.

  5. Czy moje ubezpieczenie turystyczne obejmie pomoc, kiedy jestem pod wpływem alkoholu?

    To zależy od rozszerzenia. Jeśli zdecydujemy się na dopłatę do rozszerzenia, które zapewnia pomoc podczas zdarzeń pod wpływem alkoholu – wtedy możemy liczyć na taką pomoc. Jeśli natomiast nie rozszerzymy polisy pod tym kątem – za pomoc medyczną, w stanie upojenia alkoholowego będziemy musieli zapłacić sami.

  6. Co trzeba mieć przy wjeździe do Francji?

    Należy mieć przy sobie ważny dokument tożsamości (dowód, paszport), prawo jazdy, odpowiednie dokumenty samochodu, takie jak dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem oraz ubezpieczenie OC.

  7. Co musi być w aucie we Francji?

    W aucie musi być trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa, alkomat, apteczka, opcjonalnie żarówki zapasowe, a także komplet dokumentów (prawo jazdy, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem, dowód ubezpieczenia samochodu. Należy pamiętać również o naklejce Crit’Air, wjeżdżając do miast, w których obowiązuje strefa niskiej emisji, np. w Paryżu.

  8. Ile samochodem do Francji?

    Podróż z Polski do Francji trwa od 16 do nawet 22 godzin. Średni czas może się różnić w zależności od wyboru trasy, prędkości jazdy oraz ilości postojów.

  9. Czy we Francji potrzebna jest winieta?

    Nie. We Francji nie ma winiet, zamiast tego na większości autostrad wprowadzone są opłaty pobierane na bramkach. Opłaty są zależne od przejechanego odcinka autostrady oraz kategorii pojazdu. W miastach z niską strefą emisji obowiązuje naklejka Crit’Air.

Co warto wiedzieć?
  1. Do Francji można wjechać posiadając ważny paszport lub dowód osobisty.
  2. We Francji są miasta, w których obowiązuje strefa niskiej emisji. Aby do nich wjechać, należy posiadać naklejkę Crit’Air.
  3. Darmowa karta EKUZ pozwala na skorzystanie z francuskiej służby zdrowia, ale nie gwarantuje refundacji całości poniesionych kosztów.
  4. We Francji odpłatne mogą okazać się także te usługi medyczne, które w Polsce nie wymagają dodatkowych opłat. Warto więc mieć polisę turystyczną.
  5. Autostrady we Francji są płatne i krótkie w porównaniu z wielkością kraju. Opłaty są pobierane na bramkach.
Autor

Dominika Ryszka

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ubezpieczenia dla krajów

Europa
Azja
Ameryka Północna
Ameryka Południowa
Afryka
Australia i Oceania