
Planujesz wyruszyć autem poza Polskę? Zanim przekroczysz granicę, sprawdź, jakie elementy obowiązkowego wyposażenia muszą znaleźć się w Twoim bagażniku. Brak choćby jednego z nich może skończyć się nie tylko mandatem, ale tez niepotrzebnym stresem.
Każde auto powinno spełniać wymogi kraju, w którym zostało zarejestrowane. Wynika to z postanowień konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 r. Wyposażenie samochodu w Polsce to m.in. gaśnica, tablica rejestracyjna i trójkąt ostrzegawczy – podobne przepisy obowiązują również w Czechach, Niemczech czy Słowacji.
Wyposażenie samochodu w Europie – co jest wymagane?
Każdy w Europie kraj ma swoje regulacje, niemniej jednak spora część wyposażenia samochodu powtarza się w różnych państwach. W skład obowiązkowego wyposażenia samochodu osobowego najczęściej wchodzą elementy dla wielu osób oczywiste, jak trójkąt ostrzegawczy kamizelka odblaskowa – ale nie tylko.
To również:
-
apteczka (koszt około 25 zł),
-
gaśnica (najlepiej umożliwiająca gaszenie płynów; koszt od 30 zł do 70 zł),
-
trójkąt ostrzegawczy przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu (koszt od 15 zł do 50 zł),
-
kamizelka odblaskowa (koszt około 10 zł),
-
pakiet zimowy (opony 3PMSF / łańcuchy); wymagany w niektórych krajach w porze zimowej, np. w Austrii w razie śniegu/lodu.
Oprócz tego – bez względu na to, po jakim kraju podróżujemy – przydać się mogą sprawne koło zapasowe (choć zgodnie z przepisami w większości krajów wystarczy zestaw naprawczy) czy kliny zabezpieczające koła (obowiązkowe w Estonii). Przydatne bywają też zapasowe żarówki i bezpieczniki, choć ponownie – w UE coraz rzadziej są bezwzględnie wymagane.
Odrębną, choć równie istotną kwestią, jest obowiązkowe wyposażenie samochodu przez producenta. Musi on je zagwarantować, aby spełnić szereg norm bezpieczeństwa. Reguluje ją – w naszym kraju – rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Na jego mocy pojazdy w Polsce muszą być wyposażone w m.in. w takie elementy jak:
-
numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) albo numer nadwozia, podwozia lub ramy,
-
samoczynne wycieraczki przedniej szyby,
-
prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy, wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i mph oraz licznik przebiegu pojazdu (drogomierz),
-
lusterka albo równoważne inne urządzenia do widzenia pośredniego,
-
punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa – na przednich i tylnych siedzeniach,
-
błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia o szerokości takiej jak co najmniej szerokość opony, a w przypadku kół bliźniaczych – o szerokości nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon,
-
tzw. fartuchy przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki,
-
tłumik wydechu,
-
zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu,
-
miejsce na umieszczenie tablic rejestracyjnych.
Pełna lista obowiązkowego wyposażenia auta przez producenta znajduje się w ww. Rozporządzeniu.
Co powinno być w apteczce?
Zawartość apteczki jest regulowana przepisami Unii Europejskiej. W pojazdach powinien znajdować się zestaw pierwszej pomocy, który jest zgodny z niemiecką normą DIN 13164. Według tych regulacji w każdej apteczce muszą się znaleźć takie elementy, jak:
- opatrunek indywidualny G – 1 sztuka,
- opatrunek indywidualny M – 2 sztuki,
- opatrunek indywidualny K – 1 sztuka,
- zestaw plastrów (14 sztuk) – 1 komplet,
- jedna rolka plastra 5m x 2,5cm,
- dwie sztuki opaski elastycznej 4m x 6 cm,
- trzy sztuki opaski elastycznej 4m x 8 cm,
- chusta opatrunkowa 40 cm × 60 cm – 1 sztuka,
- chusta opatrunkowa 60 cm × 80 cm – 1 sztuka,
- kompres 10 cm × 10 cm (pakowane po 2 sztuki) – 3 sztuki
- trzy opakowania (łącznie sześć sztuk) sterylnego kompresu 10×10 cm,
- chusta trójkątna – 2 sztuki,
- nożyczki 14,5 cm z zaokrąglonymi końcami,
- cztery sztuki rękawiczek ochronnych,
- koc ratunkowy (folia termiczna) 160 x 210 cm,
- chusteczka nasączona – 2 sztuki,
- ustnik do sztucznego oddychania – 1 sztuka,
- instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
Od 2022 r. Niemcy wymagają, by w apteczce DIN 13164 znalazły się również dwie maseczki medyczne – choć nie są one jeszcze wpisane do samej normy, wielu producentów dodaje je już fabrycznie.
Nie powinno się w apteczce przewozić leków, płynów do dezynfekcji, nożyczek z ostrym zakończeniem lub innych ostrych przedmiotów, a także waty czy ligniny.
Warto też pamiętać, aby zawsze przechowywać apteczkę w kabinie, w miejscu łatwo dostępnym. Chodzi o to, aby można było sięgnąć po nią w kilka sekund – dostęp do bagażnika bywa utrudniony po kolizji.
Co dwa lata należy sprawdzić też daty ważności materiałów sterylnych; przekroczenie terminu może skończyć się mandatem. Po użyciu, nawet jednorazowym materiałów z apteczki (np. wyjęciu jednego plastra) zestaw warto natychmiast uzupełnić i zapieczętować.
Bezpieczna podróż samochodem – o czym pamiętać?
Bezpieczna podróż samochodem, zarówno w Polsce, jak i za granicą, zaczyna się jeszcze na długo przed tym, zanim obrócisz kluczyk w stacyjce. Poniżej lista rzeczy, na którą powinieneś zwrócić szczególną uwagę.
-
Sprawdź, czy przegląd techniczny samochodu nie zbliża się do końca: ważne badanie techniczne potwierdzone pieczątką stacji kontroli pojazdów to podstawa, bez której nie ruszysz w drogę legalnie.
-
Przed wyjazdem sprawdź hamulce, światła, płyny i ciśnienie w oponach.
-
Zweryfikuj, czy Twoje ubezpieczenie OC obejmuje cały okres planowanego wyjazdu. Polisa to nie tylko formalność, której trzeba dopilnować, ale realna ochrona – zapewniona Tobie oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.
-
Przed nocną trasą skontroluj stan żarówek i ustawienie reflektorów – konieczność prawidłowego oświetlenia drogi jest niedoceniana, a bywa, że ratuje życie. Równie ważne jest dostateczne pole widzenia kierowcy. Szyby i lusterka nie mogą być oblepione owadami, a bagaż nie powinien zasłaniać tylnej szyby.
-
Zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa i dopilnuj, by wszyscy pasażerowie również to robili.
-
Zadbaj o odpowiedni odpoczynek przed podróżą – nigdy nie prowadź zmęczony. W dłuższej trasie zaplanuj przerwy, jeśli to konieczne – również na sen.
-
Unikaj korzystania z telefonu podczas jazdy – używaj zestawu głośnomówiącego lub zatrzymaj się, jeśli potrzebujesz np. ustawić nawigację.
-
Bezwzględnie przestrzegaj przepisów ruchu drogowego i znaków drogowych.
Zielona Karta czy OC wystarczy – jakie dokumenty zabrać w podróż?
Kwestia odpowiedniego ubezpieczenia i wymaganych prawem dokumentów jest absolutnie kluczowa dla spokojnego (i legalnego) wyjazdu samochodem poza granice Polski.
Podstawą jest polskie ubezpieczenie OC. Co do zasady obowiązuje ono we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a także w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Oznacza to, że w tych krajach nie funkcjonuje system Zielonej Karty. Wymagana jest ona w krajach spoza UE – takich jak Albania, Czarnogóra, Serbia, Turcja czy Ukraina. Zieloną Kartę należy uzyskać od swojego ubezpieczyciela przed wyjazdem.
Poza dokumentami ubezpieczeniowymi, niezbędne jest posiadanie ważnego prawa jazdy oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu z aktualnym badaniem technicznym. Wszyscy podróżni muszą mieć też przy sobie dowód osobisty lub paszport.
Niektóre kraje mogą wymagać dodatkowych dokumentów lub winiet na autostrady, warto więc sprawdzić szczegółowe wymogi dla konkretnych państw. Osobny przypadek stanowi sytuacja, w której za granicę wybierasz się cudzym autem – wówczas konieczne jest posiadanie umowy najmu lub pisemnej zgody właściciela na wyjazd za granicę.
W przypadku kontroli drogowej policja może ukarać mandatem kierowcę, który nie ma przy sobie wymaganych dokumentów.
Ubezpieczenie turystyczne kierowcy i pasażerów – jak je wybrać?
Najczęściej zadawane pytania dotyczące wyjazdu autem poza granice Polski dotyczą ubezpieczenia samochodu. Owszem, OC pojazdu jest bardzo ważne, ale równie ważne jest ubezpieczenie turystyczne dla kierowcy i pasażerów. To właśnie dzięki niemu, jeśli poza granicami Polski dojdzie do wypadku, koszty leczenia poniesie ubezpieczyciel. Te zwykle są kilkukrotnie wyższe niż w naszym kraju.
Na terenie UE funkcjonuje karta EKUZ. Zapewnia ona jednak wyłącznie podstawową opiekę medyczną – na takich samych zasadach, jakie obowiązują obywateli danego kraju. Oznacza to, że niektóre świadczenia mogą być częściowo płatne lub wymagać długiego oczekiwania. EKUZ nie pokrywa też kosztów transportu medycznego do Polski, ani – co kluczowe – kosztów leczenia w prywatnych placówkach.
Dobre ubezpieczenie turystyczne powinno zawierać:
-
Koszty leczenia – to dzięki nim towarzystwo ubezpieczeniowe poniesie koszty wszelkich świadczeń medycznych, w tym m.in. leków, badań, wizyt lekarskich, hospitalizacji, ale też np. kosztów transportu medycznego z powrotem do Polski.
-
Koszty ratownictwa – zapewniają pokrycie wydatków akcje poszukiwawcze i ratunkowe.
-
NNW – gwarantuje możliwość wypłaty odszkodowania w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci w wyniku wypadku.
-
Odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym – dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje koszty wyrządzenia szkody lub krzywdy osobom trzecim.
-
Assistance – gwarantuje pomoc w organizacji pomocy tłumacza czy prawnika.
W zależności od charakteru wyjazdu warto rozważyć rozszerzenia polisy. Osobom aktywnym fizycznie przydadzą się klauzula sportów ekstremalnych lub wysokiego ryzyka, OC sportowe i ubezpieczenie sprzętu sportowego.
Klauzula alkoholowa zabezpieczy w przypadku zdarzeń, które miały miejsce po spożyciu alkoholu. Ubezpieczenie bagażu ochroni mienie podróżnika przed kradzieżą, zniszczeniem czy zagubieniem.
Koszt kompleksowego ubezpieczenia turystycznego stanowi zaledwie ułamek całkowitych wydatków na podróż. Może natomiast uchronić przed finansową katastrofą w przypadku poważnego zdarzenia medycznego.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena | ||
---|---|---|---|---|
Koszty leczenia 400 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | 59,00 zł 4 os. / 2 dni | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 zł OC: 1 000 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 1 000 zł | 67,88 zł 4 os. / 2 dni | |
Dodatkowo: NNW: 10 000 zł OC: 150 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 750 000 zł | Ratownictwo 750 000 zł | Bagaż 3 000 zł | 80,78 zł 4 os. / 2 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 800 000 zł | Ratownictwo 800 000 zł | Bagaż 4 000 zł | 94,00 zł 4 os. / 2 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 300 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 |
59,00 zł 4 os. / 2 dni | |||
Koszty leczenia 400 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 zł OC: 1 000 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | |||
67,88 zł 4 os. / 2 dni | |||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 1 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 10 000 zł OC: 150 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | |||
80,78 zł 4 os. / 2 dni | |||
Koszty leczenia 750 000 zł | Ratownictwo 750 000 zł | Bagaż 3 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | |||
94,00 zł 4 os. / 2 dni | |||
Koszty leczenia 800 000 zł | Ratownictwo 800 000 zł | Bagaż 4 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł OC: 300 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholu COVID-19 | |||
Dobrą polisę na wyjazd na terytorium Europy można znaleźć w naszym kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych – już za mniej niż 5 zł za dzień ochrony.
Najczęściej zadawane pytania
-
Co trzeba mieć w aucie za granicą?
Obowiązkowym elementem wyposażenia w większości krajów europejskich jest m.in. gaśnica, trójkąt ostrzegawczy i apteczka. Należy też mieć w samochodzie kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów.
-
W jakim kraju trzeba mieć zapasowe żarówki?
Zapasowe żarówki to elementy wyposażenia auta wymagane m.in. w Chorwacji.
-
Czy apteczka w samochodzie jest obowiązkowa za granicą?
To zależy od wymogów konkretnego kraju. Apteczka jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu m.in. w Polsce, Grecji, Bułgarii, Litwie i Estonii. Np. w Hiszpanii obowiązkowa jest wyłącznie w samochodach firmowych. Brak obowiązkowego wyposażenia samochodu może skutkować mandatem.
-
Czy trzeba mieć linkę holowniczą?
Nie. W Polsce i za granicą (w wielu krajach europejskich) nie ma obowiązku wożenia linki holowniczej, choć jej posiadanie jest zalecane.
- Obowiązkowe wyposażenie auta zazwyczaj obejmuje trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, apteczkę zgodną z normą DIN 13164 oraz sprawną gaśnicę; wymagania różnią się jednak w zależności od kraju.
- Brak obowiązkowego wyposażenia samochodu może skutkować nie tylko mandatem, ale także niepotrzebnym stresem.
- Polskie ubezpieczenie OC obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej; w krajach spoza UE, takich jak m.in. Albania, Czarnogóra, Serbia, Turcja czy Ukraina, wymagana jest Zielona Karta.
- Podczas kontroli policja może poprosić o prawo jazdy, OC pojazdu, dowód rejestracyjny oraz dokumenty tożsamości wszystkich podróżnych.
- Wybierając się za granicę samochodem, nie zapomnij o ubezpieczeniu (turystycznym) również dla kierowcy i pasażerów.