
Podczas wyjazdów, zwłaszcza zagranicznych nietrudno o nieprzewidziane zdarzenia. Wypadek, kradzież czy nagłe problemy ze zdrowiem mogą dopaść każdego z nas. Ubezpieczenie turystyczne to podstawa, jeśli chcemy uniknąć dodatkowych kosztów i nieprzyjemności podczas wyjazdu.
Aby szybko i sprawnie otrzymać odszkodowanie lub pokrycie kosztów, należy niezwłocznie zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Obecnie można to zrobić nawet będąc w innym państwie na dwa sposoby: telefonicznie – kontaktując się z centrum alarmowym lub poprzez formularz na stronie. Która opcja jest lepsza? Jak zgłosić szkodę? Kiedy świadczenie nie zostanie wypłacone? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w dalszej części artykułu.
- Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego – jak to zrobić?
- Co należy zrobić, kiedy dojdzie do sytuacji wymagającej wsparcia ubezpieczyciela?
- Co powinno zawierać zgłoszenie szkody?
- Jakie dokumenty należy przygotować do zgłoszenia szkody z ubezpieczenia podróżnego?
- Jak zostaną opłacone koszty leczenia i pobytu w szpitalu?
- Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z NNW
- Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z OC
- Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z ubezpieczenia bagażu
- W jakim terminie ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie?
- Wyłączenia w ubezpieczeniu turystycznym – kiedy świadczenie nie zostanie wypłacone?
- O czym pamiętać przed zakupem polisy turystycznej?
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego – jak to zrobić?
Jak już zostało wspomniane, podczas wyjazdu nietrudno o nieprzewidziane sytuacje. Nie mamy na to wpływu, ale możemy zminimalizować szkody zabierając ze sobą ubezpieczenie turystyczne. Załóżmy, że w podróży niestety dochodzi do wypadku, co robić?
Przede wszystkim zgłosić szkodę w wymaganym przez ubezpieczyciela terminie (niekiedy mamy na to zaledwie 24 godziny). Szczegóły dotyczące czasu na poinformowanie o zdarzeniu można znaleźć w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) wybranego towarzystwa.
Można pomyśleć, że procedura zgłoszenia szkody jest skomplikowana i mozolna, ale nic bardziej mylnego. Tak naprawdę najważniejszy jest czas, trzeba tego bardzo pilnować. Samo przebrnięcie przez zgłoszenie nie powinno stanowić problemu.
Do wyboru mamy głównie dwie opcje – kontakt telefoniczny z centrum alarmowym oraz wypełnienie formularza na stronie ubezpieczyciela. Procedury są takie same w przypadku zgłoszenia uszczerbku na zdrowiu, kradzieży czy innych sytuacji, wymagających wsparcia.
Co należy zrobić, kiedy dojdzie do sytuacji wymagającej wsparcia ubezpieczyciela?
Po pierwsze: Trzeba skontaktować się z centrum alarmowym bądź wypełnić specjalny formularz na stronie ubezpieczyciela. Numer telefonu oraz inne, niezbędne dane można znaleźć w dokumentach polisy albo w Internecie. Zgłoszenie telefoniczne przyspieszy procedurę. Jest zresztą zalecane w przypadku konieczności natychmiastowej pomocy ubezpieczyciela (wiele towarzystw prowadzi całodobową infolinię).
Po drugie: Pora na niezbędne dokumenty – konsultant centrum alarmowego podpowie, jakie dokumenty lub skany będą niezbędne. Ubezpieczyciel może wymagać przesłania dokumentacji lekarskiej, rachunków wykazujących koszty leczenia lub pokrycia szkód, zdjęć uszkodzeń, dokumentacji potwierdzających okoliczności wypadku (na przykład notatka policyjna) lub w razie zaginięcia bagażu protokół wystawiony przez przewoźnika. W przypadku zgłoszenia przez Internet, wystarczy uzupełnić kolejne pola i załączyć wymaganą dokumentację.
Po trzecie: I najważniejsze – aby uzyskać szybką pomoc, należy postępować zgodnie z instrukcjami i wskazówkami konsultanta, to samo tyczy się elektronicznego formularza.
Konsultacja telefoniczna czy wypełnienie formularza – co wybrać? To już sprawa indywidualna. Przez formularz na pewno będzie wygodniej, natomiast bezpośrednia rozmowa z konsultantem daje możliwość zadania dodatkowych pytań odnośnie dalszych kroków czy nurtujących kwestii.
Niezależnie od wyboru metody, najważniejszy jest czas zgłoszenia – tego należy przestrzegać, jeżeli nie chcemy się spotkać z odmową świadczenia.
Co powinno zawierać zgłoszenie szkody?
Podczas zgłaszania szkody z ubezpieczenia turystycznego konieczne jest skompletowanie określonych dokumentów. Pozwalają one na poświadczenie, że doszło do wypadku oraz konieczne było skorzystanie z pomocy medycznej. W trakcie wypełniania formularza na stronie internetowej czy rozmowy z konsultantem należy podać takie informacje, jak:
- numer polisy,
- dane osobowe ubezpieczonego,
- data i miejsce wyjazdu,
- opis zdarzenia wraz z okolicznościami i skutkami,
- dane świadków zdarzenia,
- dane placówki medycznej, w której była udzielana pomoc,
- data szkody i miejsce, w którym do niej doszło.
Oprócz tego mogą pojawić się także dodatkowe pytania. Mowa tu m.in. o spożyciu alkoholu w trakcie wypadku. Specjaliści wiedzą, o co pytać, by możliwe było jak najszybsze rozstrzygnięcie sprawy. Rozmowa z konsultantem może trwać długo, jednak bez niej nie da się uzyskać odszkodowania.
Jakie dokumenty należy przygotować do zgłoszenia szkody z ubezpieczenia podróżnego?
W trakcie zgłaszania szkody konieczne jest dysponowanie dokumentami, które potwierdzą zajście i poniesione koszty. Wśród nich pojawiają się takie zaświadczenia i notatki, jak:
- skan dowodu osobistego lub paszportu osoby poszkodowanej,
- polisa ubezpieczeniowa,
- rachunki za leki i zabiegi medyczne w szpitalu,
- dokumentacja medyczna,
- notatki policyjne, jeśli funkcjonariusze byli obecni na miejscu zdarzenia,
- potwierdzenie pobytu ubezpieczonego w danym miejscu – najczęściej jest to rezerwacja noclegu,
- wypełniony formularz zgłoszenia szkody.
Czasami konieczne jest dodatkowe potwierdzenie szkody poprzez skompletowanie większej liczby dokumentów. Poinformuje Cię o tym konsultant podczas zgłaszania zdarzenia na infolinii. Po wypełnieniu formularza online może się również zdarzyć, że pracownik towarzystwa ubezpieczeniowego zadzwoni do Ciebie i dopyta o dodatkowe szczegóły. Ma to na celu np. wykluczenie sytuacji objętych wyłączeniem od odpowiedzialności.
Jak zostaną opłacone koszty leczenia i pobytu w szpitalu?
Zazwyczaj ubezpieczenie turystyczne pozwala na pokrycie kosztów związanych z leczeniem i inną pomocą medyczną w trakcie wyjazdu do zagranicznego państwa.
Może mieć to związek z urazami doznanymi w trakcie uprawiania aktywności fizycznej, a także drobnymi wypadkami, jak złamanie zęba czy przeziębienie. Polisy zabezpieczają też na wypadek poważniejszych zdarzeń, mających miejsce w ruchu lądowym. Pozwalają one na pokrycie kosztów hospitalizacji, a także transportu medycznego do Polski.
Są dwie formy pokrywania kosztów pomocy medycznej za granicą. Klienci chętniej wybierają polisy, w których zawarty jest zapis o transakcji bezgotówkowej.
Oznacza to, że wystarczy jedynie przedstawić w szpitalu posiadaną polisę, a następnie jego pracownicy skontaktują się bezpośrednio z ubezpieczycielem i ustalą szczegóły pokrycia kosztów leczenia. Wówczas pacjent nie musi płacić własną gotówką, a wszystko dzieje się z jego pominięciem. To bardzo wygodne rozwiązanie.
Niekiedy jednak towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają założenia własnych pieniędzy, a następnie zwracają je w formie odszkodowania po kilkunastu dniach. Jest to jednak znacznie mniej opłacalne rozwiązanie, ponieważ w przypadku hospitalizacji wymaga od pacjenta zorganizowania nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Z tego powodu tak ważne jest zapoznanie się ze szczegółami pokrywania kosztów leczenia przed wykupieniem danego produktu.
Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z NNW
Do ubezpieczenia turystycznego można dokupić NNW – w większości firm jest ono zawarte w podstawowych pakietach. Pozwala na uzyskanie odszkodowania w sytuacji, gdy w wyniku nieszczęśliwego wypadku doszło do trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci ubezpieczonego.
W pierwszym przypadku odszkodowanie wypłaca się dopiero po zakończeniu leczenia. Lekarz wskazany przez towarzystwo ubezpieczeniowe ocenia, czy uszczerbek jest duży i określa go procentami. Na tej podstawie wyliczana jest wartość odszkodowania.
W przypadku śmierci pieniądze trafiają do rodziny zmarłego. Zawsze w umowach maksymalna suma odszkodowania jest dokładnie określona. Klient może ją zwiększyć poprzez wykupienie droższego pakietu.
Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z OC
Do ubezpieczenia turystycznego można również dokupić OC w życiu prywatnym. Chroni ono na wypadek, gdy spowodujesz szkodę innej osobie. Mowa tu np. o zderzeniu z drugim narciarzem na stoku, przypadkowym uszkodzeniu pojazdu w trakcie spaceru czy nawet szkodach w hotelowym pokoju.
W tym przypadku należy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi, wraz z podaniem danych osobowych lub informacji o firmie, której została wyrządzona szkoda.
Pozostałymi formalnościami zajmie się samo towarzystwo ubezpieczeniowe, ustalając szczegóły z poszkodowanym. Wówczas sprawca, który ma wykupione OC w życiu prywatnym, nie musi martwić się dalszym przebiegiem całego procesu.
Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z ubezpieczenia bagażu
Do ubezpieczenia podróżnego często dokupuje się również ubezpieczenie bagażu. Jeśli Twoje rzeczy zostały uszkodzone czy zgubione przez linię lotniczą, należy zgłosić to na lotnisku i uzyskać odpowiednią dokumentację.
W przypadku kradzieży w docelowym państwie konieczne jest natomiast wezwanie na miejsce policji. Sporządzi ona notatkę, która będzie potwierdzeniem dla towarzystwa ubezpieczeniowego zaistniałej sytuacji.
W jakim terminie ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie?
Wypłata odszkodowania następuje w ciągu 30 dni od momentu złożenia wniosku. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dokumentacja jest niepełna, czas ten może się wydłużyć. To właśnie dlatego warto od początku upewnić się, że dołączyłeś wszystkie wymagane elementy do dokumentacji. Wówczas możliwe będzie uzyskanie pieniędzy szybciej.
Wyłączenia w ubezpieczeniu turystycznym – kiedy świadczenie nie zostanie wypłacone?
W każdej umowie ubezpieczenia turystycznego znajdują się również wzmianki o wyłączeniach od odpowiedzialności. To przypadki, w których towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaca odszkodowania. Zwykle są to zdarzenia spowodowane przez niedbałość właściciela polisy, a także wypadki pod wpływem alkoholu. Oprócz tego w OWU można znaleźć takie wyłączenia, jak:
- zdarzenia pod wpływem leków psychotropowych, narkotyków i innych środków,
- pozostawienie bagażu bez opieki,
- popełnienie przestępstwa, w trakcie którego doszło do szkody,
- działania wojenne.
Wyłączeń może być znacznie więcej, a ich dokładna lista różni się w zależności od wybranego pakietu i firmy ubezpieczeniowej.
O czym pamiętać przed zakupem polisy turystycznej?
Przed zakupem polisy turystycznej warto przede wszystkim porównać co najmniej kilka propozycji dostępnych na rynku. Może się bowiem okazać, że w tej samej cenie otrzymasz produkt o znacznie szerszym zakresie obowiązywania.
Działanie polisy musi być dopasowane do aktywności, których zamierzasz podejmować się w trakcie wyjazdu. Mowa tu m.in. o sportach ekstremalnych. Przed kupieniem danej opcji trzeba też zapoznać się z dokładnymi zapisami w OWU, czyli Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Najczęściej zadawane pytania
-
Jakie szkody można zgłosić?
Zgłosić można wszystkie szkody zawarte w OWU, które są objęte przez wykupiony pakiet polisy i nie znajdują się na liście wyłączeń.
-
Do kiedy należy zgłosić szkodę?
Konkretny termin zgłoszenia szkody można znaleźć w OWU wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego. Bywa, że czas na zgłoszenie jest bardzo krótki (czasami tylko 24 godziny od zdarzenia), dlatego nie należy zwlekać. Najlepiej skontaktować się z ubezpieczycielem jak najszybciej, aby uniknąć odmowy wypłaty świadczeń.
-
Czy szkodę można zgłosić, będąc za granicą?
Tak. Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają zgłoszenie szkody również w trakcie podróży zagranicznej. Co więcej – nierzadko jest to wręcz konieczne ze względu na określony w OWU czas na zgłoszenie zdarzenia. Można to zrobić telefonicznie oraz poprzez formularz na stronie ubezpieczyciela.
- Planując podróż, warto rozważyć zakup ubezpieczenia turystycznego.
- Przed podpisaniem umowy, należy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia.
- Szkodę można zgłosić kontaktując się z centrum alarmowym lub wypełniając formularz dostępny na stronie.
- Aby z powodzeniem zgłosić szkodę, należy zebrać odpowiednią dokumentację. Ubezpieczyciel może wymagać na przykład dokumentacji lekarskiej bądź rachunków poświadczających koszty leczenia lub pokrycia szkód.
- Maksymalna kwota odszkodowania jest zawarta w umowie.