Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego – jak to zrobić?

Redakcja
Udostępnij:
5

Do wypadków zwykle dochodzi podczas podróży, często na terenie innego państwa. Wówczas należy od razu skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Trzeba zrobić to jak najszybciej, ponieważ każda firma wyznacza maksymalny czas na zgłoszenie szkody. Niekiedy są to zaledwie 24 godziny - pamiętaj, im szybciej zgłosisz zdarzenie, tym szybciej rozpocznie się proces zwracania odszkodowania.

Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego

Ubezpieczenie turystyczne jest kupowane w celu uniknięcia wysokich kosztów związanych z leczeniem w razie zdarzenia losowego. Jeśli więc dojdzie do takiej sytuacji, konieczne jest poinformowanie o niej towarzystwa ubezpieczeniowego. Obecnie można zrobić to nawet będąc w innym państwie. Na tej podstawie da się rozpocząć procedurę, która zmierza do przyznania odszkodowania czy nawet pokrycia kosztów leczenia w sposób bezgotówkowy.

Ubezpieczenie turystyczne – jak zgłosić szkodę?

Do wypadków zwykle dochodzi podczas podróży, często na terenie innego państwa. Wówczas należy od razu skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Trzeba zrobić to jak najszybciej, ponieważ każda firma wyznacza maksymalny czas na zgłoszenie szkody. Niekiedy są to zaledwie 24 godziny. Im szybciej zgłosisz zdarzenie, tym szybciej rozpocznie się proces zwracania odszkodowania.

Obecnie szkodę można zgłosić na jeden z dwóch sposobów, w zależności od wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego. Jedna z opcji to zadzwonienie na infolinię. Wówczas pracownik będzie kierować Cię w kolejnych krokach. Wskaże on m.in. dokumenty niezbędne do skompletowania w celu zgłoszenia zdarzenia. Mowa tu o polisie, a także wszelkich rachunkach i zaświadczeniach lekarskich pozwalających na uzasadnienie poniesionych kosztów. W trakcie rozmowy osoba ubezpieczona może również zadać wszelkie pytania na temat dalszych kroków i nurtujących ją kwestii. Często rozmowa trwa nawet kilkadziesiąt minut, a w tym czasie klient może szukać i kompletować dokumenty.

Druga opcja to skorzystanie z formularza dostępnego na stronie internetowej towarzystwa ubezpieczeniowego. Wówczas wszystkie formalności można załatwić online, bez konieczności rozmawiania z konsultantem. Trzeba jednak pamiętać, że wtedy nie ma opcji zadania dodatkowych pytań. To właśnie dlatego zaleca się korzystanie z infolinii.

Co powinno zawierać zgłoszenie szkody?

Podczas zgłaszania szkody z ubezpieczenia turystycznego konieczne jest skompletowanie określonych dokumentów. Pozwalają one na poświadczenie, że doszło do wypadku oraz konieczne było skorzystanie z pomocy medycznej. W trakcie wypełniania formularza na stronie internetowej czy rozmowy z konsultantem należy podać takie informacje, jak:

  • numer polisy,
  • dane osobowe ubezpieczonego,
  • data i miejsce wyjazdu,
  • opis zdarzenia wraz z okolicznościami i skutkami,
  • dane świadków zdarzenia,
  • dane placówki medycznej, w której była udzielana pomoc,
  • data szkody i miejsce, w którym do niej doszło.

Oprócz tego mogą pojawić się także dodatkowe pytania. Mowa tu m.in. o spożyciu alkoholu w trakcie wypadku. Specjaliści wiedzą, o co pytać, by możliwe było jak najszybsze rozstrzygnięcie sprawy. Rozmowa z konsultantem może trwać długo, jednak bez niej nie da się uzyskać odszkodowania.

Jakie dokumenty należy przygotować do zgłoszenia szkody z ubezpieczenia podróżnego?

W trakcie zgłaszania szkody konieczne jest dysponowanie dokumentami, które potwierdzą zajście i poniesione koszty. Wśród nich pojawiają się takie zaświadczenia i notatki, jak:

  • skan dowodu osobistego lub paszportu osoby poszkodowanej,
  • polisa ubezpieczeniowa,
  • rachunki za leki i zabiegi medyczne w szpitalu,
  • dokumentacja medyczna,
  • notatki policyjne, jeśli funkcjonariusze byli obecni na miejscu zdarzenia,
  • potwierdzenie pobytu ubezpieczonego w danym miejscu – najczęściej jest to rezerwacja noclegu,
  • wypełniony formularz zgłoszenia szkody.

Czasami konieczne jest dodatkowe potwierdzenie szkody poprzez skompletowanie większej liczby dokumentów. Poinformuje Cię o tym konsultant podczas zgłaszania zdarzenia na infolinii. Po wypełnieniu formularza online może się również zdarzyć, że pracownik towarzystwa ubezpieczeniowego zadzwoni do Ciebie i dopyta o dodatkowe szczegóły. Ma to na celu np. wykluczenie sytuacji objętych wyłączeniem od odpowiedzialności.

Opłata kosztów leczenia z ubezpieczenia turystycznego

Zazwyczaj ubezpieczenie turystyczne pozwala na pokrycie kosztów związanych z leczeniem i inną pomocą medyczną w trakcie wyjazdu do zagranicznego państwa. Może mieć to związek z urazami doznanymi w trakcie uprawiania aktywności fizycznej, a także drobnymi wypadkami, jak złamanie zęba czy przeziębienie. Polisy zabezpieczają też na wypadek poważniejszych zdarzeń, mających miejsce w ruchu lądowym. Pozwalają one na pokrycie kosztów hospitalizacji, a także transportu medycznego do Polski.

Istnieją dwie formy pokrywania kosztów pomocy medycznej za granicą. Klienci chętniej wybierają polisy, w których zawarty jest zapis o transakcji bezgotówkowej. Oznacza to, że wystarczy jedynie przedstawić w szpitalu posiadaną polisę, a następnie jego pracownicy skontaktują się bezpośrednio z ubezpieczycielem i ustalą szczegóły pokrycia kosztów leczenia. Wówczas pacjent nie musi płacić własną gotówką, a wszystko dzieje się z jego pominięciem. To bardzo wygodne rozwiązanie.

Niekiedy jednak towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają założenia własnych pieniędzy, a następnie zwracają je w formie odszkodowania po kilkunastu dniach. Jest to jednak znacznie mniej opłacalne rozwiązanie, ponieważ w przypadku hospitalizacji wymaga od pacjenta zorganizowania nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z tego powodu tak ważne jest zapoznanie się ze szczegółami pokrywania kosztów leczenia przed wykupieniem danego produktu.

Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z NNW

Do ubezpieczenia turystycznego można dokupić NNW – w większości firm jest ono zawarte w podstawowych pakietach. Pozwala na uzyskanie odszkodowania w sytuacji, gdy w wyniku nieszczęśliwego wypadku doszło do trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci ubezpieczonego. W pierwszym przypadku odszkodowanie wypłaca się dopiero po zakończeniu leczenia. Lekarz wskazany przez towarzystwo ubezpieczeniowe ocenia, czy uszczerbek jest duży i określa go procentami. Na tej podstawie wyliczana jest wartość odszkodowania.

W przypadku śmierci pieniądze trafiają do rodziny zmarłego. Zawsze w umowach maksymalna suma odszkodowania jest dokładnie określona. Klient może ją zwiększyć poprzez wykupienie droższego pakietu.

Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z OC

Do ubezpieczenia turystycznego można również dokupić OC w życiu prywatnym. Chroni ono na wypadek, gdy spowodujesz szkodę innej osobie. Mowa tu np. o zderzeniu z drugim narciarzem na stoku, przypadkowym uszkodzeniu pojazdu w trakcie spaceru czy nawet szkodach w hotelowym pokoju.

W tym przypadku należy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi, wraz z podaniem danych osobowych lub informacji o firmie, której została wyrządzona szkoda. Pozostałymi formalnościami zajmie się samo towarzystwo ubezpieczeniowe, ustalając szczegóły z poszkodowanym. Wówczas sprawca, który ma wykupione OC w życiu prywatnym, nie musi martwić się dalszym przebiegiem całego procesu.

Zgłoszenie i wypłata odszkodowania z ubezpieczenia bagażu

Do ubezpieczenia podróżnego często dokupuje się również ubezpieczenie bagażu. Jeśli Twoje rzeczy zostały uszkodzone czy zgubione przez linię lotniczą, należy zgłosić to na lotnisku i uzyskać odpowiednią dokumentację. W przypadku kradzieży w docelowym państwie konieczne jest natomiast wezwanie na miejsce policji. Sporządzi ona notatkę, która będzie potwierdzeniem dla towarzystwa ubezpieczeniowego zaistniałej sytuacji.

W jakim terminie ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie?

Wypłata odszkodowania następuje w ciągu 30 dni od momentu złożenia wniosku. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dokumentacja jest niepełna, czas ten może się wydłużyć. To właśnie dlatego warto od początku upewnić się, że dołączyłeś wszystkie wymagane elementy do dokumentacji. Wówczas możliwe będzie uzyskanie pieniędzy szybciej.

Wyłączenia w ubezpieczeniu turystycznym – kiedy świadczenie nie zostanie wypłacone?

W każdej umowie ubezpieczenia turystycznego znajdują się również wzmianki o wyłączeniach od odpowiedzialności. To przypadki, w których towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaca odszkodowania. Zwykle są to zdarzenia spowodowane przez niedbałość właściciela polisy, a także wypadki pod wpływem alkoholu. Oprócz tego w OWU można znaleźć takie wyłączenia, jak:

  • zdarzenia pod wpływem leków psychotropowych, narkotyków i innych środków,
  • pozostawienie bagażu bez opieki,
  • popełnienie przestępstwa, w trakcie którego doszło do szkody,
  • działania wojenne.

Wyłączeń może być znacznie więcej, a ich dokładna lista różni się w zależności od wybranego pakietu i firmy ubezpieczeniowej.

O czym pamiętać przed zakupem polisy turystycznej?

Przed zakupem polisy turystycznej warto przede wszystkim porównać co najmniej kilka propozycji dostępnych na rynku. Może się bowiem okazać, że w tej samej cenie otrzymasz produkt o znacznie szerszym zakresie obowiązywania. Działanie polisy musi być dopasowane do aktywności, których zamierzasz podejmować się w trakcie wyjazdu. Mowa tu m.in. o sportach ekstremalnych. Przed kupieniem danej opcji trzeba też zapoznać się z dokładnymi zapisami w OWU, czyli Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłaszanie szkód z ubezpieczenia turystycznego

  1. Jakie szkody można zgłosić?

    Zgłosić można wszystkie szkody zawarte w OWU, które są objęte przez wykupiony pakiet polisy i nie znajdują się na liście wyłączeń.

  2. Do kiedy należy zgłosić szkodę?

    Szkodę warto zgłosić jak najszybciej, by zdążyć w maksymalnym czasie podanym przez ubezpieczyciela.

  3. Czy szkodę można zgłosić, będąc za granicą?

    Tak, szkodę można zgłosić przez internet lub telefonicznie.

Podsumowanie
  1. Podczas zgłaszania szkody konieczne jest zebranie odpowiedniej dokumentacji.
  2. Przed zdecydowaniem się na daną polisę warto sprawdzić, w jaki sposób zostaną pokryte koszty ewentualnego leczenia.
  3. Szkodę można zgłosić przez telefon lub internet.
  4. Maksymalna kwota odszkodowania jest zawarta w umowie.
Autor

Redakcja

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ubezpieczenia dla krajów

Europa
Azja
Ameryka Północna
Ameryka Południowa
Afryka
Australia i Oceania